EMDR - traumaverwerking

Je heb iets heftigs meegemaakt

Wat is EMDR?

Tijdens de slaap ga je door verschillende fasen heen. Een van de fasen is de REM-slaap (Rapid Eye Movement). Tijdens deze lichte slaap verwerk je wat je overdag hebt meegemaakt, waarbij je ogen snelle bewegingen maken. De REM-slaap is een natuurlijke manier om gevoelens en gebeurtenissen te verwerken. EMDR is hierop gebaseerd en helpt om intense  gebeurtenissen en gevoelens te kunnen verwerken. 

Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR) is een effectieve, wetenschappelijk bewezen therapie voor mensen die last blijven houden van de gevolgen van een schokkende, angstige of pijnlijke gebeurtenis in hun leven.

Hoe gaat EMDR in zijn werk?

Tijdens een intakegesprek, of tijdens de coachingsgesprekken neem ik tijd voor jouw verhaal, emoties en de klachten die je hierdoor ervaart. Samen kijken we of EMDR als therapie passend voor je is.

Tijdens een EMDR-sessie gaan we dieper in op de ingrijpende gebeurtenis die je hebt meegemaakt. Als het ware speel je  het als een film in je hoofd af. Ik begeleid je hierbij. Samen gaan we op zoek naar het beeld wat het meest intens voelt. Tijdens het ophalen van deze herinnering word je gevraagd een lichtje te volgen met je ogen. De intensiteit, snelheid, grootte en kleur van het lichtje wisselt waardoor je werkgeheugen van je hersenen flink wordt belast. Hierdoor verliest de herinnering haar kracht en emotionele lading en kun je met minder emotie aan de oorspronkelijke gebeurtenis terugdenken.

Wanneer kan EMDR helpen?

    • Je hebt een nare of schokkende gebeurtenis meegemaakt in je leven
    • Je hebt je (eerdere) zwangerschap of bevalling als heftig of traumatisch ervaren *
    • Je voelt je somber en verdrietig
    •  Je kunt je moeilijk concentreren
    •  Je voelt je onzeker, angstig of ervaart paniek
    • Je hebt last van nachtmerries of flashbacks
    • Je hebt last van schaamte, een schuldgevoel of een negatief zelfbeeld
    • Je voelt je gestrest en onrustig

* Wist je dat één op de vijf vrouwen haar bevalling als traumatisch ervaart? Dat zijn jaarlijks ongeveer 11.000 vrouwen waarvan 2000 vrouwen een PTSS (Post Traumatische Stress Stoornis) ontwikkelen. 

Blijf niet te lang alleen rondlopen met deze klachten. Ik ben er voor je, om je te ondersteunen bij je verwerking.

Wanneer kan EMDR helpen?

  • Je hebt een nare of schokkende gebeurtenis meegemaakt in je leven
  • Je hebt je (eerdere) zwangerschap of bevalling  als heftig of traumatisch ervaren *
  • Je voelt je somber en verdrietig
  •  Je kunt je moeilijk concentreren
  •  Je voelt je onzeker, angstig of ervaart paniek
  • Je hebt last van nachtmerries of flashbacks
  • Je hebt last van schaamte, een schuldgevoel of een negatief zelfbeeld
  • Je voelt je gestrest en onrustig

* Wist je dat één op de vijf vrouwen haar bevalling als traumatisch ervaart? Dat zijn jaarlijks ongeveer 11.000 vrouwen waarvan 2000 vrouwen een PTSS (Post Traumatische Stress Stoornis) ontwikkelen.

Blijf niet te lang alleen rondlopen met deze klachten. Ik ben er voor je om je te ondersteunen bij je verwerking.

keurmerken